Cum răspunzi la critici într-un mod asertiv

Iată câteva din metodele non-asertive de a răspunde la critici:

  • să fii confuz
  • să devii furios și să pasezi responsabilitatea
  • să începi să te aperi
  • să taci
  • să te porți prostește
  • să te retragi
  • să ignori critica și să suferi în interior
  • să fugi
  • să internalizezi furia

 

Iti propunem un scurt exercițiu: acorda-ți un minut și gândește-te când ai fost criticat ultima dată. Notează-ți situația și scrie cum ai reacționat.

Situația: _____________________________________________

Cum am reacționat: _____________________________________

 

În articolul anterior Cum să avem un comportament asertiv? poți identifica care este modul tău preferat de a reacționa. Pe scurt cele 3 tipuri de comportamente pe care le putem adopta sunt:

  • Răspunsul pasiv – Daca avem un astfel de comportament în general, ne este foarte greu să răspundem la critică. Vom fugi, ne vom ascunde și vom deveni confuzi. Vom avea tendința să fim de acord cu orice critică, fie că e adevărată, fie că nu. Apoi ne vom reproșa acest lucru.
  • Răspunsul agresiv – Daca tindem să devenim agresivi când ne este adresată o critică, atunci vom tinde să interpretăm orice critică ca pe un atac personal. “Cum îndrăznești? Eu nu am întârziat? Tu ești cel care întârzie întotdeauna!!”

Acest tip de răspuns va genera conflicte și va amplifica agresivitatea, ceea ce va duce la deprimare și la un respect de sine scăzut.

  • Răspunsul asertiv – Atunci când intenționăm să folosim asertivitatea în astfel de situații, e recomandat să identificăm diferența între critica constructivă și cea distructivă și să răspundem pe măsură.

Putem înțelege faptul că o critică la adresa comportamentului nostru nu spune neapărat ceva despre noi ca persoană. Nu vom mai fi defensivi, mânioși, supărați și răniți.

Vom putea rămâne calmi și vom accepta critica fără să-i asociem emoții negative.

 

Cum să reacționăm la critici într-o manieră asertivă?

Iată câteva gânduri pe care le putem aplica în încercarea noastră de a reacționa în limitele asertivității:

  • Dacă am făcut ceva greșit, asta nu spune nimic rău despre persoana mea. Eu nu sunt comportamentul meu.
  • Ce pot învăța din aceste critici? Cele mai multe critici probabil că au la baza ceva adevăr. Prin criticile altora am ocazia să învăț și să mă autoperfecționez.
  • Am dreptul să-i spun cuiva dacă un anume comportament al lui m-a rănit, m-a iritat sau m-a supărat.
  • A oferi feedback poate fi de mare ajutor celeilalte persoane.

E nevoie să dezvoltăm această abilitate de a accepta criticile constructive. În funcție de modul în care este făcută critica, poți raspunde în mai multe feluri:

  1. Acceptarea criticii -dacă o consideri adevărată, acceptă critica fară să simți vinovăție sau alte sentimente negative. Acceptă faptul că nu ești perfect și că singurul mod în care poți învăța este prin greșeli, vezi ce trebuie să schimbi și mergi mai departe. Mulțumește-i persoanei pentru feedback și vezi în critică un dar.
  2. Afirmația negative- această tehnică implică atât acceptarea criticii, cât și faptul că ești de acord cu acea critică. O poți folosi atunci când ești de acord cu critica respectivă. Implică acceptarea negativa a defectelor tale, însă nu implică a-ți cere scuze sau a permite să fii criticat ca persoana.

De exemplu, cineva îți poate spune: “E un dezastru pe biroul tău. Ești foarte dezorganizat”. Răspuns: “E adevărat. Nu sunt foarte ordonat.”

  1. Întrebarea suplimentară – constă în a cere mai multe detalii. Dacă cineva te critică și nu ești sigur dacă acea critică este sau nu validă sau constructivă, atunci ceri mai multe detalii. De exemplu: Criticul: “Crezi că acest lucru este greu de făcut, pentru că ești timid.”

Răspuns: “În ce fel mă consideri timid? Îmi poți da exemple concrete? “

 

Cum facem față criticilor distructive

Cu toții am avut de-a face pe parcursul vieții cu anumite persoane care ne-au adresat critici distructive. Îți prezentam mai jos 2 modalități prin care poți să face față acestor momente dificile.

Îți va lua ceva timp să te simți încrezător atunci când folosești aceste metode, însă va merita!

  1. Dezaprobă critica

Prima tehnică folosită pentru a face față criticilor distructive este dezaprobarea ei. E important să rămai calm și să îți controlezi limbajul non-verbal, inclusiv tonul vocii și contactul vizual.

Critica: “Întotdeauna întârzii.“

Răspuns: “Nu, nu întârzii întotdeauna. Poate întârzii ocazional, însă nu sunt întotdeauna în întârziere.”

 

  1. A băga în ceață

Ideea din spatele tehnicii se referă la evitarea unei situații agresive sau dificile. Poți folosi aceasta tehnică atunci când critica pe care o primești nu este nici constructiva și nici nu are susținere în realitate. Partea esențială a acestei tehnici constă în a fi de acord cu o parte mică din ceea ce ți se spune. Rămânând calm, refuzând să fii provocat, poți face față puterii distructive a criticilor nefondate.

Astfel, poți fi de acord cu o parte din critică, poți admite probabilitatea de a se întâmpla acel lucru, sau poți fi de acord în principiu.

A fi de acord cu o parte din critica. Exemplu:
Critica: “Nu mă pot baza pe tine. Ai uitat să iei copiii, ai uitat să plătești facturile, putem să ne pierdem și acoperișul de deasupra capului și nu mă pot baza pe tine că ești aici când am nevoie de tine. “

Răspuns: “În mod sigur ai dreptate când spui că am uitat să iau copiii după lecția de înot.”

  1. A admite probabilitatea de a se întâmpla acel lucru

Cu ajutorul acestei tehnici, poți fi de acord că un lucru se poate întâmplă, desi șansele sunt de una la un million. Exemplu: Critica: “Daca nu folosești ață dentară, vei avea afecțiuni gingivale și vei regreta toată viața. “ Răspuns: “Ai dreptate că pot avea afecțiuni gingivale.”

  1. A fi de acord în principiu

Prin această tehnică, îți dai seama care este logica persoanei respective, însă nu ești de acord cu ceea ce spune. Exemplu: Critica: “ Nu folosești instrumentul potrivit pentru așa ceva. O daltă ca asta va aluneca și va strica lemnul.” Răspuns: “Ai dreptate; dacă va aluneca, dalta va strica într-adevăr lemnul.“

Să ne amintim atunci când suntem criticați:

  1. Raspunde cuvintelor, nu tonului pe care ești criticat.
  2. Nu răspunde imediat.
  3. Când te simți criticat:
  • Oprește-te – Nu reacționa până nu ești sigur ce se întâmplă.
  • Întreabă-te dacă ai fost criticat cu adevărat?
  • Verifică, dacă e nevoie, întrebând-o pe cealaltă persoana: “Ce vrei să spui cu asta?”
  1. În momentul în care ți-ai dat seama că într-adevăr ai fost criticat, decide dacă acea critică e nefondată sau este validă și folosește una din tehnicile de mai sus.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *