Ședințe susținute de Psiholog Amina Tomescu
Ședințe de Grup pentru Copii cu vârste între 4 și 11 ani
Ședințele de Dezvoltare Personală pentru copii se desfășoară la sediul clinicii noastre din București și sunt dedicate copiilor cu vârste între 4 și 11 ani, împărțiți în două grupe de vârstă.
Întâlnirile vor avea loc 𝐦𝐢𝐞𝐫𝐜𝐮𝐫𝐞𝐚, de două ori pe lună astfel:
- Grupa de vârstă 4-7 ani: ora 17:00 – 18:30
- Grupa de vârstă 8-11 ani: ora 19:00 – 20:30
La Fabrica de Emoții...
de cunoaștere și autocunoaștere…
Psihologii Fabricii de Emoții ghidează cu blândețe copiii în procesul de cunoaștere și autocunoaștere pe care fiecare copil îl parcurge de-a lungul atelierelor.
Detaliile Cursului
Cui se adresează?
- Copiilor cu varste intre 4 si 11 ani , care doresc să dobândească abilități interpersonale de relaționare și de rezolvare de probleme
Beneficii pentru Copii:
- Să identifice emoțiile și să aplice tehnici de reglare emoțională
- Să își identifice temerile și furia
- Cum să gestioneze emoțiile
- Să își conștientizeze propria persoană și să identifice persoanele resursă din viața lor
Programul cursului
de 2 săptămâni, miercurea, funcție de grupa de vârstă a copilului
Structură pentru un program de dezvoltare personală destinat copiilor cu vârste între 4 și 7 ani, distribuit pe 18 ședințe
Modul 1: Cunoaștere de sine și încredere în sine (Ședințele 1-3)
Ședința 1: Bun venit și cunoașterea grupului
- Activitate introductivă: Salutul magic (fiecare copil spune numele și un lucru care îi place).
- Jocuri simple de cunoaștere.
- Exercițiu: Desenarea unei „flori a încrederii” – fiecare petală reprezintă o calitate personală.
Ședința 2: Cine sunt eu?
- Discuție despre cine suntem și ce ne face unici.
- Activitate: Fiecare copil creează un „colaj al identității” din diverse materiale (desene, autocolante, etc.).
- Joc de rol: „Eu sunt special pentru că…”
Ședința 3: Cum arată curajul?
- Discuție simplă despre curaj și ce înseamnă să fii curajos.
- Activitate: Desenarea unei situații în care copiii s-au simțit curajoși.
- Joc: „Curajul ursulețului” – fiecare copil primește o jucărie de pluș și povestește o situație curajoasă.
Modul 2: Emoții și gestionarea lor (Ședințele 4-6)
Ședința 4: Recunoașterea emoțiilor
- Introducerea emoțiilor de bază (fericire, tristețe, furie, frică) prin imagini și povești.
- Activitate: Joc de mimă în care copiii imită diferite emoții.
- Exercițiu: Desenarea „roții emoțiilor” – fiecare emoție este reprezentată de o culoare.
Ședința 5: Cum mă simt azi?
- Discuție simplificată despre cum ne simțim în fiecare zi.
- Activitate: „Termometrul emoțiilor” – copiii arată pe o scară de la 1 la 5 cât de puternic simt o emoție.
- Joc: Cutia emoțiilor – fiecare copil extrage o emoție și trebuie să povestească un moment în care a simțit acea emoție.
Ședința 6: Ce fac când sunt supărat?
- Discuție despre furie și modalități sigure de a o exprima.
- Joc de rol: „Ce facem când ne supărăm?” – explorarea soluțiilor constructive (respirație, numărat până la 10, vorbit cu cineva).
- Exercițiu: Crearea unei „cutii a liniștirii” – în care punem idei sau obiecte care ne calmează.
Modul 3: Relații și colaborare (Ședințele 7-9)
Ședința 7: Ce înseamnă să fim prieteni?
- Discuție despre ce înseamnă să ai prieteni și cum putem fi prieteni buni.
- Activitate: Desenarea unei imagini cu „cel mai bun prieten”.
- Joc: „Cercul prieteniei” – copiii se țin de mână și își spun complimente.
Ședința 8: Cum ne ajutăm unii pe alții?
- Discuție despre ajutor și colaborare.
- Joc: „Puntea colaborării” – copiii trebuie să lucreze împreună pentru a construi un pod din cuburi.
- Exercițiu: Crearea unei povești în care personajele colaborează pentru a rezolva o problemă.
Ședința 9: Cum ne cerem scuze și iertăm?
- Discuție despre importanța scuzelor și iertării.
- Joc de rol: „Împăcarea” – fiecare copil joacă o scenă în care cineva greșește și apoi își cere scuze.
- Activitate: Crearea unui „copac al iertării” – fiecare frunză reprezintă o situație în care am iertat pe cineva.
Modul 4: Gestionarea fricilor (Ședințele 10-12)
Ședința 10: Ce sunt fricile?
- Discuție despre ce înseamnă să te temi și care sunt fricile comune.
- Activitate: Desenarea „monstrului fricii” – fiecare copil își desenează propria frică sub forma unui personaj.
- Exercițiu: Cum putem să ne împrietenim cu fricile? (Transformarea fricii într-un personaj prietenos).
Ședința 11: Cum înfruntăm fricile?
- Discuție despre cum putem depăși fricile.
- Joc de rol: Explorarea unor soluții la frici comune (întunericul, sunete ciudate, etc.).
- Exercițiu: „Bagheta magică” – fiecare copil primește o baghetă imaginară și își „îmblânzește” frica.
Ședința 12: Puterea curajului
- Poveste despre un personaj curajos care depășește obstacole.
- Activitate: Fiecare copil desenează o „medalie a curajului” pentru o situație în care a fost curajos.
- Joc: „Insula curajului” – copiii își imaginează că trebuie să ajungă pe o insulă curajoasă, depășind diferite obstacole.
Modul 5: Creativitate și exprimare de sine (Ședințele 13-15)
Ședința 13: Puterea imaginației
- Discuție despre imaginație și cum ne ajută să ne exprimăm gândurile și emoțiile.
- Activitate: Fiecare copil creează o poveste scurtă despre o aventură imaginară.
- Joc: „Țara imaginară” – copiii descriu cum ar arăta o țară magică creată de ei.
Ședința 14: Desenul și emoțiile
- Discuție despre cum putem exprima emoții prin desen.
- Activitate: Fiecare copil desenează o „hartă a emoțiilor” folosind culori pentru a reprezenta diverse emoții.
- Joc: „Galeria de artă” – copiii își expun desenele și le explică grupului.
Ședința 15: Povestea mea
- Discuție despre importanța poveștilor personale.
- Activitate: Fiecare copil creează o carte simplă cu o poveste despre ei înșiși (desene și câteva cuvinte).
- Joc: „Scena poveștilor” – fiecare copil își prezintă povestea creată în fața grupului.
Modul 6: Reflexie și încheiere (Ședințele 16-18)
Ședința 16: Ce am învățat despre mine?
- Discuție despre ce am descoperit despre noi în cadrul sesiunilor.
- Activitate: Fiecare copil creează un „jurnal al descoperirilor” cu momentele preferate din program.
- Joc: „Ce îmi place la mine” – fiecare copil spune un lucru pe care l-a descoperit și îl apreciază la el însuși.
Ședința 17: Jocurile echipei
- Activități și jocuri de grup care să întărească spiritul de echipă și colaborarea (de exemplu, „Ștafeta prieteniei”).
- Exercițiu: Fiecare copil creează o „brățară a prieteniei” pentru un coleg din grup.
Ședința 18: Petrecerea de final și celebrarea progresului
- Sărbătorirea finalului de program printr-o mică petrecere.
- Activitate: Fiecare copil primește un certificat de participare și își împărtășește cel mai frumos moment din cele 18 sesiuni.
- Joc: „Cutia fericirii” – fiecare copil pune în cutie un lucru care l-a făcut fericit în timpul sesiunilor.
Structură pentru un program de dezvoltare personală destinat copiilor cu vârste între 8 și 11 ani, distribuit pe 18 ședințe
Modul 1: Cunoaștere de sine și stima de sine (Ședințele 1-3)
Ședința 1: Cunoașterea grupului și stabilirea regulilor
- Activitate introductivă: Fiecare copil își prezintă numele și un lucru care îl pasionează.
- Jocuri de cunoaștere: „Bila vorbitoare” – fiecare copil răspunde la o întrebare când prinde bila.
- Exercițiu: Desenarea unei „flori a calităților” – fiecare petală reprezintă o calitate personală.
Ședința 2: Ce mă face unic?
- Discuție despre unicitate și ce ne face diferiți de ceilalți.
- Activitate: Crearea unui „scut al identității” – fiecare secțiune a scutului reprezintă o caracteristică unică a copilului.
- Exercițiu: Fiecare copil împărtășește un lucru unic despre el și cum îl face să se simtă special.
Ședința 3: Încrederea în sine și dialogul interior
- Discuție despre ce înseamnă încrederea în sine și cum ne influențează dialogul interior.
- Exercițiu: Identificarea gândurilor pozitive vs. negative.
- Activitate: „Transformarea gândurilor” – copiii scriu gânduri negative pe baloane pe care le vor exploda simbolic, înlocuindu-le cu gânduri pozitive.
Modul 2: Gestionarea emoțiilor (Ședințele 4-6)
Ședința 4: Ce sunt emoțiile și de ce sunt importante?
- Introducere despre emoțiile de bază și rolul lor în viața noastră.
- Activitate: Desenarea „termometrului emoțiilor” – fiecare copil desenează și colorează un termometru emoțional, indicând nivelurile de intensitate pentru diverse emoții (fericire, furie, frică).
- Joc: „Roata emoțiilor” – copiii rotesc o roată cu emoții și povestesc o situație în care au simțit acea emoție.
Ședința 5: Cum să-mi gestionez furia și frustrarea
- Discuție despre furie și modalități sănătoase de a o gestiona.
- Exercițiu: „Respirația calmului” – învățarea unei tehnici de respirație pentru calmare.
- Joc de rol: Fiecare copil participă la un scenariu în care trebuie să reacționeze constructiv la o situație de furie sau frustrare.
Ședința 6: Cum să gestionez frica și anxietatea
- Discuție despre frici și anxietate, identificând fricile comune la această vârstă.
- Exercițiu: Desenarea fricilor și găsirea soluțiilor pentru a le înfrunta.
- Activitate: „Jurnalul curajului” – fiecare copil notează o frică pe care vrea să o depășească și modalitățile prin care poate să o facă.
Modul 3: Relații și comunicare (Ședințele 7-9)
Ședința 7: Cum să comunicăm eficient?
- Introducere despre importanța comunicării clare și eficiente.
- Exercițiu: Joc de „telefon fără fir” pentru a demonstra cum se pot distorsiona mesajele.
- Activitate: Exersarea ascultării active prin perechi, fiecare copil povestește ceva iar celălalt trebuie să repete esențialul.
Ședința 8: Empatie și înțelegerea celorlalți
- Discuție despre ce este empatia și cum ne ajută în relațiile cu ceilalți.
- Activitate: Fiecare copil primește o situație (de exemplu, „Prietenul tău este trist pentru că a pierdut un joc”) și trebuie să descrie cum ar reacționa empatic.
- Joc: „Schimb de roluri” – copiii joacă roluri diferite în situații în care trebuie să arate empatie.
Ședința 9: Prietenie și gestionarea conflictelor
- Discuție despre ce înseamnă o prietenie sănătoasă și cum putem gestiona conflictele.
- Exercițiu: Joc de rol în care copiii rezolvă un conflict între prieteni (cum ar fi neînțelegeri sau gelozie).
Activitate: Crearea unui „contract al prieteniei” – fiecare copil notează reguli importante într-o prietenie.
Modul 4: Autocontrol și responsabilitate (Ședințele 10-12)
Ședința 10: Ce înseamnă autocontrolul?
- Discuție despre autocontrol și de ce este important.
- Joc: „Semaforul emoțiilor” – copiii învață cum să folosească semnalele roșu, galben și verde pentru a opri și analiza emoțiile înainte de a acționa.
- Exercițiu: Crearea unui plan de „pauză” – cum să luăm o pauză înainte de a reacționa impulsiv.
Ședința 11: Asumarea responsabilității
- Discuție despre responsabilitate și consecințele acțiunilor.
- Activitate: Fiecare copil primește o poveste în care personajul a făcut o greșeală și trebuie să găsească modalități de a-și asuma responsabilitatea.
- Joc: „Lanțul responsabilității” – copiii descriu situații în care au fost responsabili și ce au învățat din acele momente.
Ședința 12: Stabilirea obiectivelor
- Introducere despre importanța obiectivelor și cum ne ajută să fim responsabili.
- Activitate: Fiecare copil stabilește un obiectiv pe termen scurt și creează un „plan de acțiune” pentru a-l atinge.
- Exercițiu: Discutarea provocărilor și cum pot fi depășite obstacolele pe drumul spre obiective.
Modul 5: Autonomie și creativitate (Ședințele 13-15)
Ședința 13: Ce înseamnă să fii independent?
- Discuție despre autonomie și cum putem să ne asumăm responsabilitatea pentru alegerile noastre.
- Exercițiu: Identificarea unor sarcini zilnice pe care copiii le pot face singuri (curățenie, teme, pregătirea hainelor).
- Activitate: Crearea unui „calendar al independenței” – copiii notează sarcinile pe care le vor face singuri într-o săptămână.
Ședința 14: Creativitatea ca mijloc de exprimare
- Discuție despre ce înseamnă creativitatea și cum ne ajută să ne exprimăm ideile.
- Activitate: Fiecare copil creează o poveste, un desen sau un mic proiect artistic care să reprezinte o emoție sau o situație importantă pentru ei.
- Joc: „Inventatorii” – copiii lucrează în echipe pentru a inventa un obiect sau un joc nou și îl prezintă grupului.
Ședința 15: Cum îmi folosesc imaginația?
- Discuție despre cum imaginația ne poate ajuta să găsim soluții la probleme.
- Exercițiu: Fiecare copil primește o problemă ipotetică (de exemplu, „Cum ai rezolva dacă ai rămâne blocat pe o insulă?”) și folosește imaginația pentru a găsi soluții.
- Activitate: „Cutia de idei” – fiecare copil contribuie cu o idee creativă pentru a rezolva o problemă comună.
Modul 6: Reflecție și dezvoltare continuă (Ședințele 16-18)
Ședința 16: Ce am învățat despre mine?
- Reflecție asupra lucrurilor învățate în cadrul programului.
- Activitate: Fiecare copil creează un „jurnal al descoperirilor” în care notează cele mai importante lecții despre sine.
- Exercițiu: Fiecare copil împărtășește cu grupul o schimbare pozitivă pe care a observat-o la el pe parcursul sesiunilor.
Ședința 17: Cum să continui să mă dezvolt?
- Discuție despre dezvoltarea continuă și cum putem să continuăm să creștem după finalul programului.
- Exercițiu: Fiecare copil stabilește un obiectiv de dezvoltare personală pentru următoarele luni (de exemplu, „Vreau să devin mai răbdător”).
- Activitate: Crearea unei „hărți a visurilor” – copiii desenează sau scriu despre ce își doresc să devină sau să facă în viitor.
Ședința 18: Petrecerea de final și celebrarea progresului
- Sărbătorirea finalului programului cu o mică petrecere.
- Activitate: Fiecare copil primește un certificat de participare și își împărtășește cel mai frumos moment din sesiunile trecute.
- Joc: „Capsula timpului” – fiecare copil scrie o scrisoare pentru sine, pe care o va deschide după câteva luni, pentru a vedea cum a progresat.